Jadąc ostatnio rowerem po ulicy Żwirki i Wigury zauważyłem że jeden z pasów został przerobiony na czas Mistrzostw Euro na pas dla autobusów. Jadąc po bus-pasie zastanawiałem się czy nie powinienem jechać po pasie dla samochodów, czy nie blokuje jadącego za mną autobusu? Po powrocie zacząłem przeszukiwać internet z nadzieją że odnajdę łatwą odpowiedz. Niestety. Większość artykułów jakie znalazłem nie była precyzyjna, zawierała głównie przeklejone zasady z kodeksu ruchu, który nie jest łatwy do przyswojenia.
Zachęciło mnie to do opisania ogólnych zasad ruchu dla rowerzystów po ulicach. Jak już wspomiałem w jednym z moich wcześniejszych wpisów, po Warszawie nie sposób jest poruszać się tylko po ścieżkach rowerowych ponieważ są one niepełne, urywają się w najmniej oczekiwanych momentach.
Najważniejsza zasada poruszania się rowerem po jezdni:
Kierujący rowerem jest zobowiązany do przestrzegania zasad ruchu. Musi stosować się do wszystkich znaków drogowych oraz sygnalizacji świetlnej.
Ubiór na rowerze:
- Ubiór na rower powinien przede wszystkim zapewniać nam wygodę w czasie jazdy oraz ułatwiać widzenie nas przez innych uczestników ruchu drogowego,
- Zawsze powinno się jeździć w kaskach chroniących przed urazem głowy w czasie wypadku,
- Ubranie powinno przylegać do ciała, tak aby nie wkręciło się w szprychy roweru,
- Dobrym pomysłem jest stosowanie odblaskowych opasek.
Wyposażenie roweru:
- Rower powinien być wyposażony w odblaskowe elementy np. odblaski na szprychach.
- Z przodu roweru musi znajdować się zapalone światło pozycyjne w kolorze białym, natomiast z tyłu w kolorze czerwonym.
Poruszanie się rowerem po mieście:
W mieście wyróżniamy trzy typy dróg:- jezdnię
- chodnik dla pieszych
- drogę rowerową
- Warunki atmosferyczne są niekorzystne dla rowerzysty np. pada deszcz,
- Na drodze ograniczenie szybkości przekracza 60km/h.
Po drogach rowerowych poruszamy się zawsze gdy mamy taką możliwość z zachowaniem zasad ruchu. Droga rowerowa zazwyczaj znajduje się w pewnej odległości od jezdni. Droga rowerowa oddzielona jest ciągłą linią od chodnika dla pieszych, jeśli nie występuje jako oddzielna przestrzeń. Jeśli droga rowerowa jest wspólna dla pieszych i rowerów będzie oznaczona takim znakiem:
Poruszając się po tak oznaczonej drodze obowiązuje zachowanie szczególnej ostrożności. Pierwszeństwo ma pieszy, zwłaszcza dzieci, osoby starsze oraz osoby niepełnosprawne. Trzeba być przygotowanym na zwolnienie, a w szczególnych przypadkach na całkowite zatrzymanie roweru.
Podczas poruszania się po jezdni należy:
- trzymać się możliwie jak najbliżej prawej strony ulicy,
- każdą zmianę pasa, wymijanie czy skręcanie sygnalizujemy, w widoczny sposób, innym uczestnikom ruchu, przed wcześniejszym upewnieniu się że znajdujemy się w bezpiecznej odległości od innych pojazdów,
- jeśli to możliwe korzystamy ze śluz dla rowerzystów znajdujących się przed światłami, ułatwiającymi ruszanie.
Jeśli na jezdni występuje bus-pas możemy się po nim poruszać z zachowaniem wyżej wymienionych zasad. Należy uważać aby nie blokować autobusów i taksówek. Zabronione jest poruszanie się po pasie dla autobusów na autostradzie.
Ogólne zasady bezpieczeństwa:
- Poruszając sie po ulicy rowerzysta powinien trzymać obie ręce na kierownicy, a nogi na pedałach,
- Jazda rowerem nie powinna być uprawiana przez więcej niż dwie osoby jadące obok siebie. Jeśli droga jest wąska rowerzyści powinni jechać jeden za drugim. Również ta zasada jest stosowana w czasie skrętów,
- Rowerzysta powinien uważnie oglądać drogę którą jedzie aby zapobiec nagłych manewrów w celu ominięcia przeszkody,
- Jeśli poruszamy się po chodniku dla pieszych należy pieszych poinformować o swojej obecności dzwonkiem lub w inny sposób.
W przyszłości mam plan aby napisać oddzielne zasady dla poruszania się po każdym z tych typów dróg.
O! Czegoś takiego szukałem :) Część 2 też dużo wyjaśnia. Fajne podstawy do poznania przed pierwszym wyruszeniem na jazdę po ulicy.
OdpowiedzUsuńMam jedno pytanko, czy jak jadę ulicą, mam skrzyżowanie (chcę skręcić w lewo) i prostopadle przecinam ścieżke rowerową. Jak na nią wjechać? Od prawej strony na chodnik i wtedy przejechać przez ulice ścieżką rowerową? Bo bez sensu byłoby jakbym mógł odrazu wjechać na lewy pas i skręcić na ścieżke rowerową.