niedziela, 3 czerwca 2012

Jak wymienić dętkę w rowerze?

Jako że podczas poprzedniej przejażdżki rowerowej po Warszawie, a konkretnie na agrykolę (o czym możecie przeczytać w tym artykule), przebiłem dętkę w kole, dziś opisze wam jak wymienić dętkę domowym sposobem. 
Co będzie nam potrzebne? W moim przypadku wystarczył do tego taki oto zestaw narzędzi i dodatkowo 3 łyżki stołowe (ale o tym zaraz).
Klucz ampulowy i nasadowy

Są to klucz nasadowy oraz ampulowy (imbus). Jeśli macie koło montowane na zacisk, a nie na śruby, wystarczy klucz imbusowy.

Cały proces wymiany dętki w kole od roweru opisze w punktach  

1. Najpierw odkręcamy hamulce. Jeśli zostawimy hamulce przy kole będzie nam naprawdę ciężko zdjąć koło. Odkręcamy koło od ramy i zdejmujemy je. Bardzo ważną rzeczą jest aby nie pomieszać nakrętek mocujących koło do ramy rowerowej oraz części mocujących hamulce. Ja zawsze rozkładam sobie te części w ten sposób że lewą kosktę kładę po lewej, prawą po prawej. Jeśli nie macie szalonego kota który wszystko pomiesza to nie będzie problemu ze złożeniem tych części po założeniu koła.

2. Kolejnie musimy spuścić całe powietrze z dętki (chyba że już zdążyło uciec). Wystarczy odkręcić nakrętkę od wentyla i nacisnąć zaworek w środku.

3. Następnie musimy zdjąć oponę z obręczy koła. Opona ze względu bezpieczeństwa opina obręcz koła bardzo ściśle, więc do jej zdjęcia będzie potrzebna: siła nieprzeciętnego człowieka lub sprytny trik z łyżkami stołowymi (ewentualnie cokolwiek z podłużną, tępą końcówką. Nie używajcie śrubokręta!).
4. Tylną końcówką łyżki podważamy oponę na krawędzi obręczy. Następnie, w odległości około jednej szprychy, drugą łyżką podważamy kolejną część opony. Jeśli to nie wystarczy stosujemy trzecią łyżkę tak samo jak poprzednie. Dalej powinno już pójść gładko. Środkowa łyżka sama odpadnie, a dalszą część zdejmujemy ręką.

5. Jeśli jedna strona opony jest już zdjęta kolejnym krokiem będzie wyciągnięcie przebitej dętki. Zaczynamy od wentyla. Musimy go wyciągnąć poza obręcz, a dalsza część dętki bez problemy wyjdzie z opony.

6. W tym momencie możemy sprawdzić czy szal okalający wewnętrzną stronę koła jest cały, czy szprycha w kole go nie przebiła co mogło spowodować przebicie dętki. W tym celu wsadzamy palce między oponę, a krawędź obręczy i przejeżdżamy ręką w około, jednocześnie dotykając zewnętrznej (albo wewnętrznej, zależnie od punktu widzenia) powłoki obręczy.

7. Jeśli wszystko jest w porządku możemy przystąpić do wkładania nowej dętki (lub starej, ale załatanej). Najpierw zakładamy część dętki z wentylem. Wentyl należy włożyć w oponę i w dziurę w obręczy. Dętkę można wkładać lekko napompowaną aby zachowała swój kształt i nie zawinęła się w kole. Szczerze nigdy mi się to nie zdarzyło, więc ja wkładam dętkę bez powietrza. Zakręcamy wentyl nakrętką i wpychamy pozostałą część dętki w oponę.
8. Nakładamy krawędź opony za krawędź obręczy aż poczujemy że czynność ta wymaga dużego wysiłku. W tym momencie znów przyjdą nam na ratunek sztućce! Stosując dźwignię tępą częścią łyżki nakładamy pozostałą część opony na koło.

9. Jeśli już cała opona znajduje się na kole, możemy lekko napompować dętkę. Nie pompujemy jeszcze do końca, bo mogło sie zdarzyć, że dętka została uszczypnięta między oponą a obręczą. Aby temu zapobiec obijamy lekko oponę z każdej strony. Oczywiście z wyczuciem aby dętki nie uszkodzić. 

10. Ostatnim krokiem jest, jak się zapewne domyślacie, dopompowanie dętki i założenie koła  z powrotem na ramę :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz